W tym tygodniu odbędą się już ostatnie zajęcia w tym semestrze z zajęć „Technologia informacyjna w warsztacie nauczyciela historii”. To nie będzie podsumowanie. Napiszę je po wstawieniu ocen i wyrażeniu opinii przez studentów o prowadzonych przeze mnie zajęciach. Cieszę się, że efekty semestralnej pracy studentów są widoczne i dostrzegane przez wielu odbiorców. Ich strony internetowe, podcasty oraz zdjęcia do galerii „Moje miejsca pracy w czasie pandemii” zwróciły uwagę również władz uczelni (ostanie wydanie biuletynu naszego Rektora) oraz Działu Komunikacji i Biura Karier. Wszystkie reakcje pokazują, że istnieje potrzeba nowego podejścia do zajęć dydaktycznych, także ich strony praktycznej. Ostatnie spotkanie chcę poświęcić netykiecie. Przygotowałem dwie propozycje do dyskusji, które i tu zamieszczam. Będę wdzięczny za uwagi.
Potrzeba dyskusji
Nie ulega wątpliwości, że trudno dzisiaj wyobrazić sobie lekcje szkolne bez użycia internetu. Poczynione w czasie pandemii doświadczenia będą wykorzystywane z pewnością w przyszłości. Z tych też powodów wydaje się jak najbardziej uzasadnione stałe dyskutowanie o netykiecie, czyli sposobach zachowania w internecie. Dotyczy to tak nauczycieli, jak i uczniów. W czasie ostatnich zajęć z „Technologii informacyjnej w warsztacie nauczyciela historii” chcę przedyskutować dwie propozycje wytycznych/reguł dla nauczycieli oraz uczniów. Jest to oczywiście wstępna propozycja, która wymaga dalszego rozwinięcia. Już teraz zapraszam osoby zainteresowania do dyskusji.
Wytyczne dla nauczycieli korzystających z internetu
- Nie rób niczego pochopnie! Nie musisz reagować natychmiast.
- Zwracaj uwagę na możliwy odbiór Twoich działań. Nauczyciele nie pojawiają się w internecie nigdy jako osoby prywatne, ale są postrzegani jako przedstawiciele szkoły i środowiska inteligencji.
- Nie czyń niczego, co mogłoby podważyć Twoje kwalifikacje do zawodu nauczyciela i Twoją uczciwość wobec uczniów.
- Wykazuj się dużym taktem w kwestiach politycznych, społecznych, religijnych i innych delikatnych sprawach.
- Nie pisz niczego, czego nie chciałbyś odnaleźć w sieci jutro, za kilka tygodni lub za kilka lat.
- Myśl o użyteczności Twojego przekazu, nie ma potrzeby wzmagania szumu informacyjnego czy zalewu elektronicznych śmieci.
- Współdziałaj z uczniami i innymi nauczycielami w używaniu instrumentów cyfrowych.
- Bądź uprzejmy, komunikacja elektroniczna także wymaga zasad savoir-vivre. A kto jak nie nauczyciel powinien uczyć ich stosowania?
- Zadbaj o swoje ustawienia prywatności, by móc kontrolować rozchodzenie się przekazu.
- Przestrzegaj zwyczajów społecznych i praw obowiązujących w sieci, zwłaszcza praw autorskich.
- …
Media społecznościowe w klasie
Ulotka ta powinna zostać rozdana uczniom przed intensywnym korzystaniem z mediów społecznościowych na lekcjach. Nie zastępuje jednak rozmowy na temat doświadczeń i zachowań w internecie. Sieci społecznościowe, takie jak Instagram, WhatsApp, Snapchat, Facebook, Twitter, fora dyskusyjne, czaty i blogi są obecnie wykorzystywane do komunikowania się z przyjaciółmi i rodziną na różne sposoby. Podobnie jak w bezpośrednim kontakcie z innymi ludźmi, na portalach społecznościowych reprezentujesz siebie, swoją rodzinę i szkołę. Dlatego należy zachowywać się właściwie i być uczciwym. Pomogą Ci w tym poniższe wskazówki.
- Jeśli dostajesz zadania na zajęciach, które można wykonać za pomocą mediów społecznościowych, możesz i powinieneś to zrobić. Jednak zawsze są dostępne alternatywne metody pracy, nikt nie jest zmuszany do korzystania z sieci społecznościowych.
- Zawsze zastanów się dwa razy, czy chcesz coś opublikować na portalach społecznościowych.
- Zachowuj się w sieci z szacunkiem wobec siebie i innych użytkowników. To że nie widzisz ich „face to face” nie oznacza, że można łamać reguły kontaktów z innymi.
- Pamiętaj, że wiele innych osób poza adresatami czyta i widzi to, co publikujesz: dzieci, ludzie innych narodowości i kultur, Twoja rodzina, przyszli pracodawcy, itp.
- Jeśli nie masz pewności co do działań własnych lub innych osób w sieciach społecznościowych, zapytaj doświadczonych dorosłych. W razie wątpliwości należy powstrzymać się od wykonywania wszelkich działań do czasu uzyskania pewności, co należy zrobić.
- Pamiętaj, że właściwie wszystkie teksty, zdjęcia i filmy w sieciach społecznościowych mogą być dostępne dla innych, nawet jeśli je zastrzeżesz.
- Nie zapominaj, że wszystko, co robisz w sieci, jest zapisywane i nie może być przez Ciebie usunięte. Czy na pewno chcesz, by ktoś je odnalazł po latach?
- Nie zostawiaj w sieciach społecznościowych danych osobowych, takich jak adres, numery telefonów, data urodzenia, rozkład dnia lub podobne dane. Możesz narażać siebie i/lub innych na niebezpieczeństwo.
- Powstrzymuj się od przedstawiania przemocy, przestępstw kryminalnych lub aktów seksualnych. Bądź ostrożny, używając w Twojej opinii humorystycznych określeń czy obrazków, mogą być dla kogoś obraźliwe.
- Unikaj także zdjęć, filmów lub tekstów, które ukazują Ciebie lub inne osoby w sposób, którego mógłbyś się ich wstydzić na szerszym forum.
- Jesteś odpowiedzialny nie tylko za swoje własne treści, ale także za treści, które inni pozostawiają na Twoich stronach. Zwracaj na nie uwagę i dokonuj selekcji.
- …
Korzystałem m.in. z Monika Heusinger, Lernprozesse digital unterstützen. Ein Methodenbuch für den Unterricht, Weinheim 2020; Philippe Wampfler, Digitaler Deutschunterricht. Neue Medien produktiv einsetzen, Göttingen 2017;